En kommunens afslag på hjælp via §97 kan indbringes for Det Sociale Ankenævn. Nævnets afgørelse kan overankes til Den Sociale Ankestyrelse, når ankestyrelsen skønner, at sagen er af principiel betydning.
Den Sociale Ankestyrelse har i gentagne tilfælde fastslået, at ved vurdering af ansøgninger om hjælp via § 97 i aplasitilfælde, skal der ses på tandsættet som helhed, herunder det samlede antal aplasier og disses placering. Eksempelvis fandt ankestyrelsen, at manglende anlæg til en –5 ikke efter en tandlægelig vurdering skønnedes at medføre funktionelt eller kosmetisk vansirende følger. Mellemrummet i tandrækken var ikke så stort, at der forelå et behandlingsbehov.
Når det drejer sig om valg af terapi i forbindelse med behandling for aplasi, er det et gennemgående træk i Den Sociale Ankestyrelses kendelser, at drejer det sig om yngre personer, med et i øvrigt velholdt tandsæt, bør der vælges behandlinger med broer/implantatbårne kroner frem for aftagelig protetik.
Patienter, der lider af Sjøgrens syndrom kan ikke søge hjælp via § 97. Dette skyldes, at Sjøgrens syndrom opfattes som en sygdom og ikke som en medfødt defekt. Af samme grund kan patienter, der har – ofte alvorlige følger – i tandsættet efter anorexi, ikke søge hjælp til genopretning af tandsætttet via § 97, da anorexi og bulimi ikke er medfødte tilstande men erhvervede sygdomme.
Det samme synspunkt gør sig gældende for patienter, der er allergiske over for de metaller, der anvendes i tandbehanbdlingen (sølvamalgam og chrom-cobolt eksempelvis). Heller ikke for disse kategorier af patienter er der hjælp at hente i § 97, da disse allergier ikke er medfødte men erhvervede.
Skader på tandsættet, forårsaget af epileptiske anfald, betragtes af den Sociale Ankestyrelse ikke som “ulykkesbetingede skader”, hvorfor der ikke kan søges om hjælp til behandling af disse skader via § 97.
Behandling af udviklingsdefekter i tandsættet i form af amelogenesis og dentinogenesis imperfecta er direkte nævnte i vejledningen som tilskudsberettigede. Socialstyrelse har imidlertid udtalt, at disse to lidelser, der er nævnt som eksempler på arveligt betingede tandlidelser, er de eneste, til hvilke der kan ydes hjælp. Der er dog i den seneste tid flere kendelser fra den Sociale Ankestyrelse der tyder på, at også patienter med andre medfødte defekter, eksempelvis mikrodonti, vil kunne få hjælp via § 97.
Bidfunktionelle behandlinger, som kan omfatte behandling med en bidskinne, er ikke tilskudsberettigede via serviceloven, da en bidskinne ikke er defineret som et hjælpemiddel.
En skade på en protese fandtes derimod at falde ind under serviceloven, da protesen var blevet beskadiget ved et ulykkestilfælde, og udgiften til protesen oprindeligt var afholdt af patienten selv. Udskiftning af hjælpemidler er som tidligere nævnt ikke omfattet af serviceloven, selv om hjælpemidlet er bevilget over § 97.
Ortodontisk behandling er ikke omfattet af § 97. Den Sociale Ankestyrelse har dog udtalt, at hvis en ortodontisk behandling kan betragtes som en nødvendig forbehandling ved eksempelvis behandling med bro/implantat i forbindelse med aplasi, er også den ortodontiske behandling omfattet af §97.
I forbindelse med transplantationsbehandlinger, vil det ofte være nødvendigt med en sanering af tandsættet for at undgå efterfølgende infektioner, udgået fra tandfoci. Sanering kan ligeledes være nødvendig i forbindelse med immunosuppresive behandlinger. Sanering af tandsættet vil i sådanne tilfælde blive betragtet som en forbehandling, og udgifterne hertil skal som sådanne afholdes af sygehuset, og kan derfor ikke søges dækket via § 97 i serviceloven.